سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنى امیه را مهلتى است که در آن مى‏تازند ، هر چند خود میان خود اختلاف اندازند . سپس کفتارها بر آنان دهن گشایند و مغلوبشان نمایند [ و مرود مفعل است از « ارواد » و آن مهلت و فرصت دادن است ، و این از فصیح‏ترین و غریبترین کلام است . گویى امام ( ع ) مهلتى را که آنان دارند به مسابقت جاى ، همانند فرموده است که براى رسیدن به پایان مى‏تازند و چون به نهایتش رسیدند رشته نظم آنان از هم مى‏گسلد . ] [نهج البلاغه]

پاسخ های استاد

                                   

سؤال: واژه الله (جل جلاله )از چه ریشه‌ای و به چه معنا است؟

 پاسخ: دربارة ریشه واژه الله دو نظر وجود دارد: 

الف) الله از «وَلِهَ» مشتق شده است و معنایش این است که عظمت الهی به حدّی  است که عقول بشری از درک ذات احدیت، عاجز،  ناتوان و سرگردان است. 

ب) الله از مادة «الِهَ» مشتق است و معنایش این است که وجود مقدسش معبود همه  عبادتگران و پرستش کنندگان است.




جمعی از شاگردان حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ سعید صفی یاری ::: جمعه 87/4/21::: ساعت 9:46 عصر

سؤال: منظور از کلمه فرقان در آیه زیر چیست؟

تَبارَکَ الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلعالَمِینَ نَذیرا?.[1]

پاسخ: فرقان به چیزی اطلاق می‏گردد که حقّ و باطل را از هم جدا می‏سازد و سبب می‏شود که انسان آن دو را از هم تشخیص داده، حقیقت را از مجاز و صحیح را از خطا باز شناسد و در حیرت و سرگردانی بسر نبرد از این رو قرآن کریم معجزات نه گانه موسی را فرقان می‏نامد زیرا اعجاز پیامبران بزرگترین دلیلی است که در پرتو آن می‏توان حقّ و باطل را از هم جدا ساخت آنجا که خداوند متعال می‏فرماید:

 وَاذ اتَیْنا مُوسی الکِتابَ وَالفُرقانَ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ?.[2]

 بیادآور هنگامی را که به موسی کتاب و فرقان (یعنی دلائل و معجزات استواری که می‏توان به وسیله آنها میان حقّ و باطل فرق گذاشت) دادیم تا شما ملّت بنی‌اسرائیل هدایت شوید.

 در قرآن کریم مشاهده می‏کنیم که روز بدر را روز فرقان می‏نامد و می‏فرماید: وَما اَنْزَلْنا علی عبدِنا یومَ الْفُرقانِ یَومَ الْتَقَی الْجَمعانِ3] آن پیروزی که روز فرقان روز جنگ بدر و نصیب بنده خود کردیم، چه راهی روشن‌تر و دلیلی استوارتر برای شناسائی حقّ از باطل از پیروزی چشمگیر یک جمعیّت ناچیز و غیر مجهزّ برگروهی که از نظر تعداد چند برابر سربازان اسلام بوده و با آخرین سلاح روز خود را مجهز کرده بودند تنها چیزی که توانست کمبود نیروی اسلام را جبران و جایگزین قدرت مادی و سلاح برنده دشمن کند همان قدرت معنوی و ایمان سربازان رزمنده اسلام به هدفی که در راه آن نبرد می‏کردند بود.

                                          

سوّمین چیزی که فرقان نامیده شده است، قرآن کریم است. قرآن بزرگترین وسیله تشخیص حقّ از باطل است. چهار ده قرن و اندی از نزول قرآن کریم می‏گذرد هنوز بشر نتوانسته است نمونه‏ای از این قرآن حتی به اندازه سوره‏های کوچک آن بیاورد. معارف عقلی قرآن و داستانهای راستین و معجزه‏های علمی آن نشانه بارزی از انتساب قرآن به مقام ربوبی است. نه تنها همه قرآن فرقان و جدا کننده حق و باطل است بلکه هر سوره و هر آیه‏ای از آن در شعاع مخصوص می‏تواند موجب تشخیص حقّ و باطل برای اهل فهم و بصیرت باشد.

[1]. فرقان / 1.

[1]. بقره / 52.

[1]. انفال / 41.




جمعی از شاگردان حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ سعید صفی یاری ::: جمعه 87/4/21::: ساعت 9:46 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :72174
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<